211 8000 834
Είσοδος
0.00€ 0.00€

Το καλάθι μου

Το καλάθι σας είναι άδειο

iSCOOL blog

Πώς θα βοηθήσω το παιδί μου να εξοικειωθεί με την Αλφαβήτα

Δήμητρα Καραμαούνα
Πώς θα βοηθήσω το παιδί μου να εξοικειωθεί με την Αλφαβήτα
Το παιδί στην Α΄ Δημοτικού θα πρέπει για κάθε γράμμα της αλφαβήτας να:
  1. Αναγνωρίζει το γράμμα αμέσως
  2. Αναγνωρίζει τον ήχο του
  3. Αναγνωρίζει την ονομασία του
  4. Αναγνωρίζει το κεφαλαίο
  5. Αναγνωρίζει το πεζό
  6. Γράφει το γράμμα

Πώς μπορούμε να διευκολύνουμε το παιδί να μάθει τα γράμματα της αλφαβήτας:
  1. Διαβάζουμε στο παιδί βιβλία, ποιηματάκια, τραγουδάκια σχετικά με την αλφαβήτα
  2. Ξεκινάμε από τα γράμματα του ονόματος του παιδιού
  3. Βρίσκουμε κι μας λέξεις που ξεκινούν από το ίδιο γράμμα
  4. Παρατηρούμε γραπτά μηνύματα στην καθημερινότητά μας (οδοντόκρεμα, συσκευασία γάλατος, ταμπέλες στο δρόμο, περιοδικά…..)
  5. Μέσα από δραστηριότητες λεπτής κινητικότητας σχηματίζουμε τα γράμματα (με πλαστελίνη, με δαχτυλομπογιές, πάνω στην άμμο…)
  6. Μέσα από δραστηριότητες αδρής κινητικότητας σχηματίζουμε γράμματα χρησιμοποιώντας το σώμα μας ή χρησιμοποιώντας δύο σώματα!
  7. Ακούμε ένα τραγούδι για την αλφαβήτα και φτιάχνουμε χορευτικό! Η αλφαβήτα έχει αρχίσει να γίνεται πολύ διασκεδαστική!
  8. Παρατηρούμε το περιβάλλον και τη φύση. Βρίσκουμε εκεί σχήματα, γράμματα, αριθμούς και ό,τι άλλο μας φανερώσει η φαντασία μας!

Ειδικές οδηγίες προς τους γονείς που θα βοηθήσουν τη γλωσσική και γραφοκινητική ανάπτυξη του παιδιού:
  1. Όταν διαβάζουμε κάτι στο παιδί είναι πολύ βοηθητικό για εκείνο να βάζουμε το δάχτυλό μας κάτω από τη λέξη που διαβάζουμε. Έτσι, το παιδί έρχεται σε επαφή με τις συμβάσεις του γραπτού λόγου: διαβάζουμε τα γράμματα και όχι τις εικόνες, διαβάζω από τα αριστερά προς τα δεξιά, αλλά το βοηθάμε και στην οπτική αντιστοίχιση της λέξης με την προφορά της, μαθαίνει την έννοια του κενού ανάμεσα στις λέξεις, αποκτά φωνολογική επίγνωση/ ενημερότητα*.
  2. Όταν πρέπει να προφέρουμε ένα φώνημα, τότε είναι εξαιρετικά χρήσιμο να το προφέρω με τον ήχο του και όχι με την ονομασία του γράμματος. Για παράδειγμα το α= αα και όχι άλφα, κ= κκ και όχι κάπα ούτε κου. Αυτό θα βοηθήσει πολύ το παιδί να αναπτύξει τη φωνολογική ενημερότητα.
  3. Δίνουμε όσες περισσότερες ευκαιρίες μπορούμε, επαφής με γραπτά κείμενα.
  4. Αναζητάμε πληροφορίες μαζί με το παιδί και δεν του προσφέρουμε τις γνώσεις απευθείας. Είναι σημαντικό κομμάτι της μάθησης η ανακάλυψη της γνώσης και η εκμάθηση της διαδικασίας που θα πρέπει να ακολουθηθεί από το παιδί για να φτάσει στην πληροφορία.
  5. Παραμένουμε στο ρόλο του γονιού και δεν παίρνουμε αυτόν του δασκάλου.

Παροτρύνετε το παιδί να:
  • συμμετέχει σε συζητήσεις παίρνοντας διαδοχικά το λόγο (στο ρόλο του ομιλητή και του ακροατή).
  • διατυπώνει συναισθήματα, απόψεις και αποφάσεις, να δίνει εξηγήσεις και να επιχειρηματολογεί ώστε να πείσει για τις επιλογές του. 
  • διηγείται προσωπικές εμπειρίες και να αφηγείται παραμύθια ή ιστορίες.
  • περιγράφει αντικείμενα και γεγονότα.
  • συγκρίνει απόψεις, κείμενα και εμπειρίες, συνδέοντάς τες με τον εαυτό του και τον κόσμο όπως τον γνωρίζουν. 
  • αναγνωρίσει ότι η επικοινωνία πραγματώνεται μέσω διαφορετικών σημειωτικών τρόπων (γλώσσας αλλά και εικόνας, ήχου, κίνησης, ανθρώπινου σώματος).
  • εκφράζεται μέσω γλώσσας ή/και άλλων σημειωτικών μέσων λαμβάνοντας υπόψη τις απαιτήσεις του επικοινωνιακού πλαισίου.
  • αναγνωρίζει και να αξιοποιεί διαφορετικές χρήσεις και λειτουργίες του περιβάλλοντα γραπτού λόγου.
Με όλους τους παραπάνω τρόπους θα βοηθήσετε το παιδί να αναπτυχθεί γλωσσικά και να αναδυθεί ο γραμματισμός του.


*«Ο όρος φωνολογική ενημερότητα υποδηλώνει το σύνολο των γλωσσικών/ εκφραστικών εκδηλώσεων του υποκειμένου που δείχνουν ότι έχει την ικανότητα να κατατέμνει συνειδητά τον προφορικό λόγο σε μονάδες που δεν είναι φορείς σημασίας (συλλαβές, φωνήματα, ομοιοκαταληξίες). Αποτελεί μια μεταγλωσσική ικανότητα.» (Sprenger-Charolles, 1991)
Πότε ένα παιδί είναι έτοιμο να πάει στην Α' Δημοτικού; Επόμενο Post
ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ ΑΡΘΡΑ
Στις μικρές τάξεις του Δημοτικού συνδυάζουμε το μάθημα του σχολείου και τη γνώση μαζί με τη δημιουργική απασχόληση!
iSCOOL: Για τους γονείς του “Σήμερα” και την έξυπνη γενιά του “Αύριο”!
Το Δημοτικό μου είναι COOL! Τα βιβλία της iSCOOL είναι ιδανική παρέα και στις διακοπές των παιδιών!
Με θεωρία, συμβουλές και παραδείγματα, η iSCOOL βοηθά πρώτα τον γονέα να εξηγήσει στο παιδί του.
Προτεραιότητα της iSCOOL είναι να προσφέρουμε ένα ελκυστικό περιβάλλον μάθησης, με χρώμα, έμπνευση και γνώση!
Στην iSCOOL πιστεύουμε ότι οι βάσεις της εκπαίδευσης “χτίζονται” στο ∆ημοτικό
Σχεδιάζουμε με στόχο τα παιδιά να εξασκούν την κριτική τους σκέψη και αντίληψη, παρέα με το άμεσα γνωστικό αντικείμενο!
Τα νέα προσχολικά βιβλία της iSCOOL έχουν μαζί και digital apps που θα ενθουσιάσουν γονείς και παιδιά! Κυκλοφορούν τον Ιανουάριο 2019.
Newsletter
Ενημερωθείτε για εκπαιδευτικά θέματα και αποκλειστικές προσφορές!
Δωρεάν παραλαβή από τα γραφεία μας
Δωρεάν μεταφορικά με παραγγελίες άνω των 25€
Παραγγελίες έως τις 14:00 αποστέλλονται αυθημερόν
Τηλεφωνικές Παραγγελίες 10:00-21:00

Ρυθμίσεις cookies

Τα cookies είναι μικρά αρχεία κειμένου που περιέχουν πληροφορίες που αποθηκεύονται στον web browser του υπολογιστή σου κατά την περιήγησή σας στην ιστοσελίδα του Iscool και μπορούν να αφαιρεθούν ανά πάσα στιγμή.

Η εκπαίδευση είναι δώρο που διαρκεί για πάντα...
211 8000 834
Ηρούς 4, ΤΚ. 104 42, Αθήνα