211 8000 834

Το καλάθι μου

Το καλάθι σας είναι άδειο

iSCOOL blog

Tips για ομαλή μετάβαση του παιδιού από το Νηπιαγωγείο στην Α' Δημοτικού

Δήμητρα Καραμαούνα
Tips για ομαλή μετάβαση του παιδιού από το Νηπιαγωγείο στην Α' Δημοτικού
Οι πρώτες εβδομάδες προσαρμογής στο Νηπιαγωγείο καθώς και η μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό σχολείο είναι από τις πιο κρίσιμες σχολικές περιόδους που συνήθως συνοδεύονται από άγχος τόσο από τη μεριά του παιδιού όσο και από των γονέων. Υπάρχουν ορισμένες εδραιωμένες συμπεριφορές οι οποίες λειτουργούν ως βάσεις που διευκολύνουν την προσαρμογή του παιδιού στο σχολείο και οι οποίες καλλιεργούνται από τη γέννηση του παιδιού .

Αυτές είναι:
  • Η οριοθέτηση και η σταθερότητα σε αυτή
  • Η προαγωγή της κοινωνικοποίησης και της ανεξαρτησίας (αυτοεξυπηρέτηση)
  • Η ανάπτυξη της κινητικότητας και του λόγου
  • Η ανάπτυξη ενός σταθερού, υγιούς, ασφαλούς δεσμού προσκόλλησης με τη μητέρα
Όλα τα παραπάνω καλλιεργούνται με πολλή προσπάθεια και παρέχουν στο παιδί αίσθημα ασφάλειας και αυτοπεποίθησης.

Πιο συγκεκριμένα, προτείνω προτού το παιδί σας πάει πρώτη μέρα στο Νηπιαγωγείο να ακολουθήσετε τα παρακάτω:

1. Φροντίζω το παιδί να έχει εξοικειωθεί με δραστηριότητες που κάνουν στο Νηπιαγωγείο και με τα υλικά που χρησιμοποιούν. Παρέχω παιχνίδια, πλαστελίνες, παραμύθια, χρώματα και μπλοκ ζωγραφικής ώστε να είναι γνώριμα στο παιδί όταν τα αντικρύσει στο σχολείο.

2. Μετατρέπω την έναρξη του σχολείου σε ένα γεγονός που περιμένουμε με ενθουσιασμό! Διαμορφώνουμε το παιδικό δωμάτιο έτσι ώστε να χωρά το γραφείο, το διακοσμούμε όπως θέλει το παιδί και πηγαίνουμε να αγοράσουμε σχολικά είδη με χαρά!

3. Παίζοντας (με κούκλες, playmobile, κουκλοθέρατρο…) αναπαριστούμε «μια μέρα στο σχολείο». Έτσι, το παιδί μπορεί να εκφράσει τις ανησυχίες και τους φόβους του, αλλά και να προετοιμαστεί για αυτή τη μέρα. Ακόμη, μπορούμε να επιλέξουμε παραμύθια με σχετική θεματολογία, να διαβάσουμε στο παιδί όταν θέλει εκείνο και ίσως να φτιάξουμε τις δικές μας ιστορίες/ παραλλαγές.

4. Με αφορμή τα παραπάνω, συζητώ με το παιδί πώς θα είναι η καθημερινότητά του στο σχολείο. Εξηγούμε πως υπάρχει μια ρουτίνα στα σχολεία, η οποία επαναλαμβάνεται και του περιγράφουμε πώς θα είναι η κάθε του μέρα στο σχολείο. Με αυτό τον τρόπο, το παιδί θα νιώσει ασφάλεια αφού πλέον θα ξέρει τι να περιμένει.

5. Προσπαθώ όσο γίνεται να καταπολεμήσω τους δικούς μου φόβους αλλά και του παιδιού για τον αποχωρισμό. Εξηγώ στο παιδί από νωρίς ότι θα το αφήσω στο σχολείο και θα επιστρέψω ξανά κοντά του μόλις σχολάσει. Είναι σημαντικό το παιδί να νιώθει αυτοπεποίθηση και σιγουριά. Εάν υπερπροστατεύουμε το παιδί τότε θα νιώθει κι αυτό εξαρτημένο από εμάς και θα πιστέψει πως δε μπορεί να τα καταφέρει μόνο του.

6. Φροντίζω το παιδί να έχει εξοικειωθεί με το χώρο του σχολείου και αν είναι δυνατό με τις δασκάλες και τους συμμαθητές του. Μπορώ να πάω μαζί με το παιδί για την εγγραφή κι έτσι να ξεναγηθεί στο χώρο. Μια καλή ιδέα που εφαρμόζουν κάποια σχολεία είναι να «φιλοξενούν» μια εβδομάδα πριν την έναρξη του σχολικού προγράμματος στον προαύλιο χώρο τα νέα παιδιά με τους γονείς τους. Ο χώρος χρησιμοποιείται ως παιδική χαρά, ένας χώρος συνάντησης όπου τα παιδιά γνωρίζουν τους συμμαθητές τους και κάνουν φίλους (έχοντας την ασφάλεια του γονέα), γνωρίζουν το χώρο και τα παιχνίδια της αυλής, συναντούν τις δασκάλες τους κι έτσι βλέπουν γνώριμα πρόσωπα ενηλίκων στο σχολείο και ταυτόχρονα οι γονείς γνωρίζονται μεταξύ τους αλλά και με τις δασκάλες νιώθοντας κι εκείνοι ασφαλείς σε αυτόν τον πρώτο αποχωρισμό από το παιδί. Με αυτό τον τρόπο, δίνεται στο παιδί η ευκαιρία να ενταχθεί πολύ ομαλά στο νέο περιβάλλον του σχολείου, χωρίς άγχος και άσχημα συναισθήματα.

7. Ενθαρρύνω το παιδί να εκφράσει τις ανησυχίες και τους φόβους για τις πρώτες ημέρες του σχολείου. Ακούω προσεκτικά, δείχνω κατανόηση και πλήρη αποδοχή και στη συνέχεια συζητάμε μαζί για να βρούμε την καλύτερη λύση στο πρόβλημα. Ρωτώ το παιδί εάν μπορεί να σκεφτεί κάτι που θα το έκανε να νιώσει καλύτερα (για παράδειγμα να έχει το αγαπημένο του παιχνίδι μαζί στην τσάντα) και σχεδιάζουμε τρόπους αντιμετώπισης για τους φόβους του. Με αυτό τον τρόπο δείχνω στο παιδί ότι είμαι εδώ όταν έχει κάποιο πρόβλημα και το αντιμετωπίζω με σοβαρότητα, καθώς επίσης «εκπαιδεύω» το παιδί στην επίλυση προβλημάτων δείχνοντας του τα βήματα ώστε να το κάνει μόνο του αργότερα.

8. Ενισχύω την αυτονομία του παιδιού και δεν παίρνω την κατάσταση (του) στα χέρια μου. ΔΕΝ του φτιάχνω την τσάντα για το σχολείο, ΔΕΝ μιλώ με άλλες μαμάδες για το τι έκαναν στο σχολείο, ΔΕΝ κάνω εγώ τις δραστηριότητες- ασκήσεις για το σπίτι.


Καλή Σχολική Χρονιά!!!
Προηγούμενο Post Διαβάζω το παιδί μου ή το μαθαίνω να διαβάζει μόνο του;
Newsletter
Ενημερωθείτε για εκπαιδευτικά θέματα και αποκλειστικές προσφορές!
iScool Plato quote
Δωρεάν μεταφορικά με παραγγελίες άνω των 25€
Καλέστε μας 211 8000 834 για την παραγγελία σας 10:00 - 21:00
Παραγγελίες έως τις 18:00 αποστέλλονται αυθημερόν
info@iscool.gr
Δωρεάν παραλαβή από τα γραφεία μας

Ρυθμίσεις cookies

Τα cookies είναι μικρά αρχεία κειμένου που περιέχουν πληροφορίες που αποθηκεύονται στον web browser του υπολογιστή σου κατά την περιήγησή σας στην ιστοσελίδα του Iscool και μπορούν να αφαιρεθούν ανά πάσα στιγμή.